Vores historie

Copenhagen Bicycles’ historie begyndte i 2000, da virksomheden blev registreret. Forretningen startede dog sin virksomhed under navnet Copenhagen Rickshaw ApS i 2002. Virksomheden blev oprindeligt grundlagt af Gili Bassan sammen med sin ven Claus og kom ind på markedet som en unik dansk bymobilitetsløsning.

Forretningskonceptet var at tilbyde muligheden for at leje rickshaws – trehjulede cykler designet til at transportere passagerer – til alle, der ville begynde at tjene penge som cykelchauffør i byen. Opstartsstedet var i en lille kælder på Østerbro, under Randersgade Skole.

På denne måde, mere end en virksomhed, blev ideen udviklet som en beskæftigelsesmulighed, hvor folk uden forskel på kulturel baggrund kunne leje en rickshaw. De brugte dem som en måde at skabe en fleksibel indkomst for sig selv ved at tilbyde kørselstjenester til andre. Copenhagen Rickshaw var som jobkilde, især for dem, der måske ikke kunne finde fast arbejde.

Måske har vores grundlægger, Gili Bassan, bragt dette koncept til København gennem inspiration fra sine mange rejser til asiatiske lande. Som pionerer for denne satsning i Danmark, blev rickshaw-ideen mere populær og godt modtaget af turister med årene. Besøgende var glade for at udforske byen fra komforten af denne type transport.

Vinder terræn

Virksomheden nåede op på en beholdning på 60 rickshaws, som var fordelt over hele København. Succesen var et resultat af en innovativ strategi kombineret med det ejendommelige køretøj.

Som i alle velstående virksomheder ankom konkurrenterne. På dette tidspunkt måtte Gili koncentrere sig om at holde virksomheden så attraktiv som muligt. For at opnå dette besluttede han at købe en af de største rivaler, der tilbød “familiecyklen”-versionen. Så Copenhagen Rickshaw kunne nu give de to mest populære designs til cykeltransport: siddende foran (familiecykler) og siddende bagpå (rickshaws) med i alt 120 cykler på lageret. På samme måde var standard cykeludlejning og ture i deres portefølje, men ikke som hovedservice.

I 2009 tilføjede virksomheden i alt 300 nye standardcykler til sit lager og begyndte at arbejde i partnerskaber med hoteller. Idéen var at levere cyklen til deres lokationer, og hver gang en cykel blev lejet af en gæst, tjente begge parter noget.

Copenhagen Rickshaw var den første til at introducere denne type cykelpartnerskabsaftale i byen. Vores grundlægger var selv ansvarlig for at placere cyklerne på disse steder, og forretningen var baseret på tillid.

Ændring af spillet

Med tiden blev cykelchaufførernes virksomhed mere udfordrende. Nogle af ejerne af luksusbutikker i Københavns centrum godkendte ikke rickshaw-forretningsmodellen. I 2014 vedtog Københavns Kommune nye regler, der fik direkte indflydelse på virksomheden. Fra da af var det nødvendigt at have et kørekort pr. cykel for at kunne køre dem. De var begrænset til kun 50-60 for hele byen. På den måde kunne kommunen kontrollere det samlede antal cykler på gaden og den ansvarlige for hver af dem.

Derfor måtte Copenhagen Rickshaw gentænke sin strategi, forene kræfterne og forny sig ved at forstærke udlejningsmodellen af standardcykler og turoplevelser som sin kerneforretning.

Efter mange års brug måtte hotelcyklerne udskiftes som en del af vores samarbejdsaftale, fordi cyklerne blev gamle. På det tidspunkt dukkede en ny udfordring op – hvad skal man gøre med de resterende cykler? Løsningen var enkel: Boost byrundture og turistcykeludlejning med disse cykler som en del af en bæredygtig forretning.

Nyt bypunkt

I 2013 åbnede vores grundlægger Gili Bassan Nyhavn butikken, kaldet Copenhagen Bicycles. Dette var første gang, at virksomheden havde en kommerciel kunde overfor lokaler. Lokalet var en gammel vinbutik før og havde været lukket i årevis.

På grund af den nye adresse for enden af Nyhavn var det meget svært at få et højt antal besøgende, da folk ikke gik til enden af dette område. Kun få kunder, sandsynligvis tabt eller af tilfældige årsager, fandt butikken. Det var en svær tid for virksomhedens økonomi.

Gili Bassan var ansvarlig for mange aktiviteter på samme tid, og gik endda rundt og hentede cyklerne på hotellerne, og som et resultat stod han over for en meget stressende fase. Han startede de daglige guidede ture som en service for hotellerne, så de kunne sende deres gæster gratis til den nye butik og opleve de nytilrettelagte ture. Efterfølgende voksede de private guidede ture, og nogle af de tidligere rickshaw-chauffører blev rejseledere.

At indlemme cykelservicen som et værksted kom naturligt på det tidspunkt, og i 2014 begyndte vi at sælge elcykler og et mindre antal almindelige cykler, under mærket My Bike.

At blive i familien

I 2015 døde Gili, vores grundlægger, pludselig. Hans døtre Yael (på det tidspunkt 25 år) og Mira (på det tidspunkt 19 år) måtte overtage virksomheden. De ændrede firmanavnet fra Copenhagen Rickshaw til Copenhagen Bicycles. I 2017 blev Yael administrerende direktør og eneejer af Copenhagen Bicycles, hvilket bragte nye ideer på bordet og reorganiserede virksomhedsstrukturen. Samtidig med at hendes fars filosofi og essens bevares intakt.

Gili Bassan var en person, der kunne lide at prøve ting, før han besluttede, om de var en god eller en dårlig idé. Han var meget åbensindet og meget jordnær. Han elskede mangfoldighed og at dele folks historier, når han kom hjem. En antimaterialist med skøre ideer.

Yael er inspireret af ham, en lidt mere organiseret progressiv tænker, der følger de værdier for mangfoldighed og inklusion, som hendes far fremmer. “Jeg vil lave en forandring i verden, og det er den bedste måde at gøre det på. Hvis jeg siger, at mangfoldighed er godt, kan jeg bevise det,” siger hun. Et af Yaels hovedmål er at fastholde virksomheden som en familie, så vores gæster altid føler sig velkomne og en del af Copenhagen Bicycles.

Den 7. juli 2016 var en mindeværdig dag for virksomheden. Den dag åbnede Indre Havn-broen, der forbinder Nyhavn og Christianshavn-kvarteret og letter ny adgang til mange cyklister lige uden for firmavinduerne. Dette boostede forretningen meget. Hjørnebutikken i Nyhavn var pludselig et trafikcenter.

Et scooterskue

I 2019 var el-scootere pludselig at finde overalt i København uden nogen tilladelse. Op til 100 ad gangen blev placeret foran butikken i Nyhavn. Yael Bassan var rasende og bevægede dem alle hver dag iført high heals. Pressen elskede mediestuntet og begyndte at fortælle historien. Det gik hele vejen til TIME Magazine, New York Times og andre udenlandske medier. Politikerne skulle tage en beslutning om el-scooterne. De lavede scooterfrizoner i København og besluttede, at per 2022 skal en el-scooterfører bære hjelm. I dag er der ikke mange elektriske scootere på gaden.

Covid19

I 2019 har Copenhagen Bicycles arbejdet på en masse projekter for at vokse og komme mere ind i byen. De investerede mere end en halv million danske kroner i app-baserede cykler. De underskrev en kontrakt om at åbne en ny butik på Hovedbanegården i marts 2020. De startede det nye abonnementsbaserede koncept “RepMyBike” for brugere til at leje en cykel eller få repareret deres egen cykel til enhver tid.

Derefter ramte Covid19 i marts 2020.

Alle turister var væk fra den ene dag til den anden, og ingen anede, hvor lang tid det ville tage. Virksomheden var i en dyb krise, og alt skulle overvejes. En stor del af medarbejderstaben måtte forlade virksomheden i løbet af 2020 og begyndelsen af 2021. Virksomheden gik fra 28 til 3 medarbejdere. Yael Bassan gjorde sit bedste for at give personalet den bedste finansiering til at få et nyt job. De fleste af personalet har andre job i dag. Butikken på Hovedbanegården lukkede efter præcis et år. RepMyBike-eventyret sluttede, og det app-baserede cykeleventyr havde aldrig chancen for at begynde.

En ny begyndelse

I løbet af foråret 2021 forstod Yael Bassan, at denne covid19-krise kunne vare i årevis, og at hun var nødt til at foretage store ændringer for at virksomheden kunne overleve. Hun fandt ud af, at det også var muligheden for at få det frie arbejdsliv, hun og hendes mekanikere virkelig ønskede sig. De satte sig ned og fik en snak i flere timer over rødvin. De talte om, hvordan et godt arbejdsliv er. De fandt ud af, at det gode arbejdsliv er at kunne vælge frit, hvornår de vil arbejde. Det skal være muligt at bringe børnene senere i børnehaven, hvis det er en langsom morgen. Det skal være muligt at holde en spontan lang weekendferie.

Så besluttede Yael at lukke butikken i Nyhavn. Fra nu af skal arbejdslivet ikke være afhængigt af åbningstider. Hun valgte at beholde hotelcykeludlejningen, fordi den passer perfekt til det frie arbejdsliv, og fordi hun og mekanikerne elsker samarbejdet med hotelcheferne.

Teamet besluttede kun at arbejde med de hoteller, der matcher deres værdier, og som bekymrer sig mere om en bæredygtig og god verden end penge.

Ved at fokusere på hotellerne med de gode værdier underskrev flere hoteller kontrakter, og forretningen voksede. Copenhagen Bicycles havde i 2021 samme procentvise resultat som 2018 (før covid19), selvom omsætningen er 75 % lavere end før krisen. I 2022 og fremover forventer selskabet at ende med samme resultat i DKK som 2018. Hotelpartnerne er gladere, flere hoteller er interesserede i at arbejde med Copenhagen Bicycles, og hele teamet er gladere. I 2022 blev Yael Bassan belønnet af erhvervsavisen Berlingske som et af de 100 bedste unge talenter under 36 år i kategorien “ledere”.

Vi ser frem til at ændre verden til det bedre et skridt ad gangen!