Copenhagen Bicycles’ historie begyndte i 2000, da virksomheden blev registeret som “Copenhagen Rickshaw ApS”. Virksomhedens drift begyndte i 2002. Virksomheden var oprindeligt skabt af Gili Bassan og hans ven, som sammen startede en – for Danmark – helt ny transportløsning.
Forretningskonceptet var at udleje rickshaws – trehjulede cykler, der er designet til at transportere mennesker på – til hvem som helst, som havde lyst til at tjene penge på at være cykeltaxachauffør i København. Start up-lokationen var et lille kontor på Randersgade på Østerbro i København med et lager under Randersgade Skole.
Ud over at være en glimrende forretning var det også en mulighed for at give alle typer mennesker med alle typer etniske oprindelser og alle slags sprog og baggrunde en mulighed for at arbejde, særligt for dem, der havde svært ved at finde arbejde i byen. De lejede blot en rickshaw, og så kørte de ud og tjente penge. Det var en fleksibel inkomst og et frit arbejdsliv.
Vi antager, at Gili Bassan importerede rickshawkonceptet til København gennem inspiration fra sine mange ture til asiatiske lande. Gili og hans ven var pionerer inden for rickshaws, og efterhånden blev konceptet ekstremt populært blandt turister og til store events som eksempelvis bryllupper. Gili Basan og Copenhagen Rickshaw vandt endda prisen som “Årets Københavner”.
Vokseværk
Copenhagen Rickshaws fik hurtigt flere end 60 rickshaws ud at køre i København. Det var innovativt og let at forstå.
Som med alle andre succesfulde virksomheder kom der hurtigt konkurrenter til, og forretningskonceptet måtte udvides. Copenhagen Rickshaw opkøbte en konkurrent og udlejede derefter også “familiecykel”-versionen af en rickshaw, hvor man sidder foran på cyklen. Tilsammen havde virksomheden nu omkring 120 rickshaws og cykeltaxaer.
Ændring af spillet
Med tiden blev det sværere at drive rickshaw-forretning. Der lå nogle luksusbutikker på eksempelvis Gammeltorv, som klagede en del over, at der stod rickshaws på torvet foran deres butikker. I 2014 vedtog Københavns Kommune nye regler, der fik direkte indflydelse på virksomheden. Fra da af var det nødvendigt at have en taxalicens for den enkelte cykel, og antallet af licenser var begrænset til under 60 stk. per år. Det betød, at virksomhedens forretningskoncept blev ødelagt fra den ene dag til den anden, idet man ikke længere kunne leje rickshaws ud til forskellige chauffører på den enkelte dag – de skulle være tilknyttet cyklen i eget navn.
Derfor måtte Copenhagen Rickshaw gentænke sin strategi, samle kræfterne og forny sig ved at forstærke udlejningsmodellen af city bikes og guidede ture som sin kerneforretning.
I 2005 indkøbte virksomheden endnu 300 city bikes og begyndte et partnerskab med de lokale hoteller. Idéen var, at hotellet udlejede cyklerne, og at begge partnere tjente penge på modellen. Copenhagen Rickshaw var – igen – pionerer inden for området.
Efter nogle år begyndte hotelcyklerne at falme i udseendet og skulle udskiftes, og Gili måtte overveje, hvad han ville bruge de gamle cykler til, og det var åbenlyst, at det ville give mening at leje dem ud. På den måde kunne man booste cykelturene og udlejningerne og skabe endnu mere cykelturisme og bæredygtige transportmuligheder i København.
Et stort skridt
I 2013 indtog virksomheden en gammel vinbutik i Nyhavn og begyndte at leje cykler ud derfra. Butikken blev kaldt “Copenhagen Bicycles”. Det var første gang, virksomheden arbejdede så direkte med private kunder.
På trods af at beligenheden var Nyhavn var det svært at få mange gæster dertil, for der var (endnu) ingen bro til Christianshavn, så området var noget nær dødt. Det var svært økonomisk.
Gili Bassan havde mange jern i ilden på samme tid. Han drev virksomhed, kørte rundt med cykler til og fra hoteller og var altid i gang. Han var temmelig stresset.
Han fik arrangeret faste gratis guidede ture fra butikken som en service til hotellernes gæster. En del af rickshaw-chaufførerne var guider – de kendte jo byen ud og ind.
I butikken reparerede de også cykler, og i 2014 begyndte de at sælge elektriske cykler. Det var helt nyt i Danmark på det tidspunkt. Butikken begyndte også at leje segways ud, hvilket også var fuldstændig nyt.
Familievirksomhed
I 2015 døde Gili Bassan pludseligt. Hans to døtre, Yael (25 år på det tidspunkt) og Mira (19 år på det tidspunkt) arvede virksomheden. Yael, som lige var blevet uddannet journalist, drev virksomheden som CEO, og virksomhedens navn blev ændret til “Copenhagen Bicycles” – navnet på butikken i Nyhavn. Det gav ikke længere mening at hedde “Rickshaw”, når nu der ingen rickshaws var. Virksomhedens segways blev også solgt, så navnet gav mening.
I 2017 købte Yael sin lillesøster ud af virksomheden, idet Mira ikke var interesseret i at drive den videre. Yael organiserede virksomheden, byggede den op og skabte en struktur, alt sammen i sin fars ånd og med respekt for hans essens og filosofi.
Gili Bassan var vild med at prøve noget nyt og udforske verden. Han var ekstremt åbenhjertig og jordnær. Han elskede diversitet og at dele menneskers historier. Han var en anti-materialist med det bedste hjerte – og en virkelig skøn og dårlig humor.
Yael er dybt inspireret af ham, og så er hun en anelse mere struktureret, hvilket klæder virksomheden godt. Hun deler sin fars diversitetskærlighed og går meget op i at inkludere andre mennesker i et samspil, fordi hun tror på, at de bedste idéer bliver skabt kollektivt. Hun valgte at beholde virksomheden, dels af respekt for sin fars hårde arbejde, men også fordi hun gerne vil gøre en forskel i verden, og at man ved at drive virksomhed har gode muligheder for netop dette.
Den 7/7 2016 er en dag, vi i virksomheden aldrig glemmer. Den dag åbnede Inderhavnsbroen mellem Nyhavn og Christianshavn endelig. Det havde vi ventet på i årevis. Pludselig lå butikken midt i et af de mest trafikkerede områder, og turisterne strømmede til for at opleve Nyhavn, broen og den gode udsigt fra broen. Virksomhedens omsætning skød i vejret, og der var liv og glade dage.
I 2018 vandt Copenhagen Bicycles den eksklusive pris “Københavns Erhvervspris” i kategorien “Attraktiv By”. Beskrivelsen var for at “skabe bæredygtig turisme i København. Virksomheden løser transportudfordringer rundt om i byen på en simpel og bæredygtig måde og er god til at skabe partnerskaber og samarbejder med andre. Copenhagen Bicycles har en god forretningsmodel, der kan skaleres til andre danske byer såvel som til udlandet. Med 2500 cykler leverer Copenhagen Bicycles en udlejningsservice til Københavns hoteller og møder dermed mange af byens gæster, også fra sin fysiske butik i Nyhavn”.
Et løbehjulsspektakel
I 2019 var der pludselig app-baserede løbehjul og cykler i hele byen uden tilladelse. Der stod op til 100 stk. lige ude foran butikken i Nyhavn for at lukrere på butikkens rennomé og hårde arbejde. Yael Bassan var rasende og flyttede på dem hver dag iført høje hæle og et hidsigt temperament. Pressen elskede at se hende flytte cykler, og de delte historien. Den nåede helt til TIME Magazine, NY Times og andre udenlandske såvel som indenlandske medier. Først i 2022 kom der regulering, og nu er det nogenlunde muligt at være erhvervsdrivende cykeludlejning i byen igen.
Covid19
I 2019, arbejdede Copenhagen Bicycles på alle mulige projekter for at gøre virksomheden større. Virksomheden havde investeret mere end en halv million kroner i app-baserede cykler for at konkurrere med de nye konkurrenter, og virksomheden underskrev en kontrakt om at åbne en ny butik på Hovedbanegården. Butikken åbnede den første dag i marts 2020. Virksomheden havde også bestilt 1000 nye cykler og påbegyndte derudover et nyt koncept, “RepMyBike”, der var cykelleje og cykelreparation på abonnement. Der var ALT muligt på vej.
… Så kom Covid19 midt i marts 2020.
Fra den ene dag til den anden forsvandt alle turister fra byen, og der var ekstremt stor usikkerhed i turistbranchen. Virksomheden var i dyb, dyb krise og måtte genoverveje alting. En stor del af de 28 medarbejdere måtte forlade virksomheden i løbet af 2020 og 2021, og kun tre var tilbage i teamet: Yael og to af hendes mekanikere, der havde ledet teamet og har været ansat siden 2016. Yael gjorde, hvad hun kunne, for at få resten af teamet sikkert videre i nye jobs. Butikken på Hovedbanegården åbnede i marts 2020 og måtte lukke igen i 2021. RepMyBike blev også en kort fornøjelse, og de app-baserede cykler kom aldrig på gaden. Der var ikke råd til at investere. Dertil kom der også stillads over hele butikken i Nyhavn. Det var mildest talt nedtrykkende.
En ny begyndelse
Da chokket havde lagt sig, forstod Yael, at det her coronahelvede kunne vare længe, og at hvis virksomheden skulle overleve, skulle der noget mere drastisk til. Samtidig forstod hun, at det her faktisk var hendes mulighed for at overveje alt ved virksomheden og at skabe sig det perfekte arbejdsliv for hende selv og sine mekanikere. Yael spurgte sine to mekanikere, hvordan de allerhelst ville have, at deres arbejdsliv skulle være. De delte en STOR flaske rødvin, og mekanikerne fortalte. De fandt sammen ud af, at det gode arbejdsliv ikke er at have en butik med åbningstider, men at det er at kunne bestemme frit og have tid til at aflevere sine børn lidt senere i børnehave, hvis det er det, der kræves på dagen. Det skal også være muligt at kunne gå tidligere hjem en dag eller at tage en spontan ferie. Familielivet kommer over arbejdslivet, og på den måde kan man være gladere på sit arbejde og yde mere. Det går hånd i hånd. De var – igen – forud for sin tid.
Så besluttede Yael sig definitivt for at lukke butikken i Nyhavn. Fra nu af skulle livet ikke være defineret af åbningstider men af glæde. Hun besluttede at beholde hotelcyklerne men uden at gå på kompromis med ordentlighed, og i dag har vi kun hotelpartnere, der er søde og respekterer vores forretning og er med på, at ordentlighed og så meget bæredygtighed som muligt er vigtigt (uden at drive rovdrift på ordet “bæredygtighed” – dét ord går vi nænsomt til). Derudover supplerer vi med udlejningscykler til grupper, for så kan vi give de gamle hotelcykler et ekstra liv. Forretningsmodellen giver rigtig god mening og har senere vist sig at være langt bedre end den forrige. Ved kun at fokusere på hotellerne med de gode værdier og ikke spilde tid på dem, der ikke opfører sig ordentligt, har vi tiltrukket langt flere hoteller, og uden at lyve kan vi sige, at virksomheden og medarbejderne aldig har haft det bedre. En masse gynger og karusseller er ikke altid den bedste løsning. Ved at fokusere og dygtiggøre sig på få områder i stedet for at brede sig, kan man være grundigere i sit arbejde og samtidig have tid til at tænke nye tanker. Teamet er vokset igen, og de elsker at tage ud på hotellerne og gøre gæsterne glade.
I 2022 blev Yael udvalgt af Berlingske som et af de 100 bedste unge talenter under 35 år i kategorien “ledere”.
I 2022 ansatte Yael sin kæreste Thorbjörn til at køre bilen, lede lageret og stå for gruppeture og ekstracykler til hotellerne – og så hjælper han Yael med administrationen. Det er blevet en familievirksomhed igen. I 2022 blev Yael og Thorbjörn forældre til en lille datter, der hedder Gili til mellemnavn – opkaldt efter sin morfar i himlen. Måske hun en dag driver virksomheden videre, hvis hun har lyst til det.
Har du lyst til at høre mere om os? Så kontakt os på info@copenhagenbicycles.dk